Grattis!

Grattis till Belinda och Christoffer som fick en liten (stor!) pojke i natt. ♥

Vi rustar!

Golvet på övervåningen har äntligen slipats och behandlats! :)

Här är det slipat.

Och här är det vitvaxat.

Det ska vaxas en gång till sen kan vi flytta in igen. :)

Fett är inte farligt...

Intressant artikel.

TGIF

Ikväll blir det middag med bästa vännerna! Så mysigt och trevligt vi ska ha! :)

Älskar fredagar! ♥

Lite bloggande...

Gillar att blogga men tiden har kanske inte funnits och när jag var sjuk hade jag inget roligt att skriva om. ;) Vill ju bjuda er på massa mysiga bilder men nu var det längesedan kameran användes. Det händer en del roliga saker nu. På fredag är det middag hos Camilla med BÄSTA vännerna! ♥ Vad skulle jag göra utan er?

Jag har ett litet "projekt" på G. Det handlar enbart om mig själv och det känns väldigt bra. ♥

I måndags körde jag igång med träningen. Var på Zumba! Jättekul träning! Ikväll ska syster yster och jag gå på boxing. Wiihhoo! Har grymt med energi så det kommer bli kul!

Lite sommarbilder. Den andra bilden är från vår provfotografering med Malin Berger.

Nu ska jag byta om och åka till Korpen.

Minnen

Jag sitter och framkallar bilder från vårt bröllop och det är fina, underbara minnen vi har. ♥

På svensk mark

Nu är vi hemma. Eller, vi har varit hemma sedan i torsdags. Allt gick bra med flygningen och det är kul att träffa alla igen här hemma! Som vi saknat er! ♥

Men det är så KALLT här hemma! Igår var det minus 10 grader. Burr! Vi var på O´learys och kikade på Brynäs- matchen igår med Hockeyfesten. Sedan hamnade vi på Goya, där vi svängde våra lurviga. ;) Riktigt roligt var det!
Idag blir det storhandling (har inte ätit hemma sedan vi kom hem), träffa vänner och förberedning för morgondagens jobb.

Beijing

Nu sitter vi på Pekings flygplats och väntar på att planet ska gå. Allt har gått jättebra men jag är lite skeptisk att vårt bagage kommer till Arlanda. Vi checkade in det i Vietnam, sedan har det åkt till Bangkok, Peking och sedan till Sverige. Får för mig att våra väskor kommer hamna i Hong Kong. Haha!

Klockan är 10.00 här och vårt plan lyfter 13.55. Sedan har vi 9 h och 40 m innan vi äntligen landar på svensk mark. Vi har knappt sovit något (Joel sover här bredvid just nu) så kan tänka mig att vi kommer vara trötta imorgon. ;)

Det ska bli så kul att komma hem och träffa alla igen!! Er saknar jag mest när man är borta. Vänner och familj betyder så otroligt mycket!! ♥ Det är så roligt att ni varit så flitiga att  kommentera! Då är det mycket roligare att blogga. :)

Solbrännan...

Solbrännan känns som ett minne blott. ;( Vi åkte ju från Mui Ne i lördags och sedan dess har det varit molnigt och regnigt här. Vi hade tänkt slappa vid poolen idag men det är inte så roligt när det är helt molnigt! Får helt enkelt hitta på nått annat att syssla med eftersom vi ska checka ut 12 och planet går 21 ikväll.

Igår åt vi middag på en supermysig restaurang! Det är ett hus i tre våningar inredd i lite indisk stil med en massa olika rätter (en del konstigare än andra). Det finns olika kök runt hela restaurangen så man får in maten fort och det var helt fullsatt överallt så vi hade tur som fick bord. :)

Klockan är 9 på morgonen här. Snart blir det en dusch och lite packning. Spännande att se om vi får i allt i ryggsäckarna. Vi köpte en till väska igår så det ska nog gå bra! Dom säljer en hel mängd olika väskor här, ryggsäckar, små resväskor och större resväskor, allt finns!

Nästa gång bloggar jag från Peking! :)

Mekong Deltat & shopping

Igår var vi till Mekong Deltat. Mekong floden består av flera huvudfloder, dessa rinner genom Kina, Laos, Thailand, vidare till Kambodja och till sist rinner den genom Vietnam och ut i det så kallade Mekong Deltat. Området består till stor del av risodlingar. Det är otroligt mäktig natur och vi hade önskat att vi kunde övernatta en natt för att se den flytande maknaden (har bara öppet tidigt på morgonen) men vi hann inte.

Vi började med en två timmars lång bussresa och sedan båt till en liten ö. Där fick vi prova deras honung, äta torkad frukt och smaka ormvin. (En delikatess i Mekong)

Det är just vad det låter som, ormvin, smaken var som vanligt brännvin.

Bästa vinet fick man tydligen på en kobra. :)

Sedan fick vi åka rowboat i en liten kanal.

Väldigt turistat, men ändå mäktigt!

Efter lite båtturer i olika kanaler fick vi se hur dom tillverkade kokosnötsgodis. Väldigt häftigt att dom använder allt i kokosnöten! Vi handlade med lite olika sorter från familjerna som tillverkar det på den lilla ön.

Senare på dagen var det lunch och sen tid för att slappa i hängmattorna, cykla runt och utforska ön (vi cyklade en kortis), tills vi skulle hemåt. Hängmattorna som dom pratade om var tre stycken så nå slapp i dom kunde man glömma. ;)

Det var en låååång dag för när vi kom hem vid sju på kvällen åt vi mat och kikade på nattmarknaden som vi hittade på. Jag hittade en snygg vinterjacka (som jag kanske ska köpa idag), några örhängen och en långklänning. Vi var inte hemma föränn halv elva! Supertrötta och ont i fötterna!

Idag

Vaknade och åt en god frukost. Eftersom det bara är mulet här just nu så passade vi på att shoppa på en marknad och ett köpcentrum i An Dong. Oj vad hysteriskt det var! Det var vietnameses ÖVERALLT! Såg ingen västerlänning på hela dagen. Det fanns inte så mycket kläder (jo, det fanns det, men inga snygga kläder, bara taskiga märkeskläder), men massor med skor(!), väskor, smycken, tyger, mat och andra prylar. Allt du kan tänka dig!

Hur mycket godis som helst! Mest nötter och torkade frukter.

Mat

Kött och annat oidentifierbart.

Tyger

Skor! Hur mycket skor som helst! Synd att det nästan bara fanns strl 36. (Sara, du skulle ha kunnat handlat huur mycket som helst!) Jag hittade ett par snygga bruna stövlar men dom var lite små så jag hoppade över att köpa dom.

Det fanns mycket, mycket saker. Det var svårt att hitta nått i all kaos. :)

Jag shoppade:

Joel hittade ingenting men han är helt otrolig! Han har traskat i affärer med mig i sex timmar utan att klaga en enda gång! Jag har kikat i alla väsk- och skoaffärer och han har snällt bärt påsar. ♥ Det finns inga snygga t-shirts till killar eller tjejer. Bara dåliga, ibland felstavade kopior. Men väskor och skor finns, jag gillar inte märkeskopior men hittade två snygga väskor utan något märke. Är inte mycket för när det står PRADA skrivet över hela väskan. ;) Nu kommer vi alltid till det stora problemet att få hem allt och inte ha överlast. ;) Ska köpa en North Face ryggsäck och kanske en till liten resväska så vi får hem lite mer saker. Våra vanliga ryggsäckar är redan ganska fulla. Vi skulle vilja handla till er alla här nere men det är inte så stor plats i vårt bagage för det tyvärr!

Ikväll ska vi tillbaka till nattmarknaden och äta på någon mysig restaurang. Sista kvällen här, imorgon åker vi hem. ♥

Mui Ne + Ho Chi Minh

Här kommer först lite bilder från Mui Ne.

Dom små runda båtarna fiskar dom i.

Hot Pot som vi åt på en restaurang vid hotellet. Man får själv blanda i lite ingredienser. Jättegod soppa!

Nyårsafton. Titta noga så ser ni hummern på bordet. ;)

Idag vaknade vi ganska tidigt och gick upp för att äta frukost. Vilken frukost! Det fanns allt du kan tänka dig. Jag åt fullkornsbröd, yoghurt med aprikoser och all bran, parmaskinka, ost och massa färsk frukt. Supergott!

Sedan gick vi upp till poolen för att bada och sola någon timme. Jag är ju lite rastlös så efter några timmar gick vi ner på stan. Sen har vi gått, gått och gått i sex timmar! Fötterna gör lite ont nu. :) Jag har köpt en snygg kavaj men annars har vi inte hittat så mycket än. Vi var mest in i en massa fina gallerior med märkeskläder idag. Det är nästan lika dyrt som hemma med diesel, nike, adidas, osv.

Vi stannade till för att äta frozen yoghurt glass. :)

Vi har blivit varnade för tjuvar här i HCMC. Idag fick vi se ett par killar på vespa som snabbt "röck" en tjejs väska! Hon skrek till men dom åkte snabbt därifrån. Man ska passa sig noga för det går så grymt fort och ingen hinner få fast dom heller för på en vespa kommer dom snabbt undan.

Så här packat var det i trafiken igår kväll!

Barnen har ju inte hjälm här och ofta åker dom 4-5 stycken på en moppe.

Just ja! Vi var på War Remnants Museum idag. Krigsmuseet här i HCMC. Det var intressant att se en del bilder från kriget men vi fick bara se en sida av det. Att allt som hände under kriget var USAs fel. Vi visste att det skulle speglas på det viset innan. En del bilder var riktigt otäcka att se, på missbildade barn (krigets sekundära offer som drabbats av förgiftningar) och döda människor. Jag förstår inte hur vissa kan gå runt och fotografera bilder på döda barn på ett museum. Det räcker att bära med sig det i minnet. :(

Nu ligger vi i sängen, äter godis, kikar på film och vilar fötterna. Imorgon väntar nya äventyr! Vi ska upp 6.00 för att åka till Mekong Deltat! :) Weeii!

Tack för alla kommentarer! Vi saknar er jättemycket hemma!

Petra: Vi ska leta klocka till dig på marknaden på tisdag. :)

Happy New Year!

Hoppas ni hade en underbar nyårsafton igår! Vi hade mysigt och trevligt! Vi åt hummer på bästa restaurangen (enligt oss) i Mui Ne. Gott! Sedan åkte vi till hotellet, skypade med la familia ♥. Vid elva var det dags för lite firande med resten av hotellgästerna. Vi bjöds på skumpa, tårta och lite plockmat. Det blev en riktig fest! Servitörerna dansade, det spelades house (Carro, du skulle gillat det ;)), och några ryska damer i minitomte- outfits våldgästade hotellet. En lite annorlunda nyårsafton. ;)

Idag var det dags att åka vidare mot HCMC. Vi åkte buss. Dom kör som idioter här. Riktiga idioter! Bussen låg i en fil när det plötsligt kommer en annan buss som "prejade" oss av vägen. Vår busschafför tutade, bromsade och hojtade! Nu gick det bra, bussen fick backspegeln krossad och lite repor. Chafförerna slogs nästan, chaffören till den andra bussen stod och sparkade på vår buss! Vems felet var har jag ingen aning om. Inte dom heller tror jag. Men nu är vi framme i ett galet HCMC! Det är världens fest här och hur mycket folk som helst! Joel har varit gullig och bjudit mig på lyxhotellet REX. Vi bor 5- stjärnigt med en pool på taket. Imorgon ska vi bada lite, besöka krigsmuseet och SHOPPA! :)

I love this city! ♥

PS. Vi kom fram vid åtta tiden och ville äta nått västerlänskt (börjar tröttna lite på skaldjur, nudlar och ris, äter inget annat nu). Läste i Lonely Planet om en restaurang som skulle ha de bästa burgarna så vi traskade dit. OH my god! Vilka burgare. Joel var helt lyrisk! Dom var jättegoda. Ni som åker hit. Ta en tur till Mogamboo i District 1. Jättetrevlig personal också!

Nu ska vi väl sova. Klockan är 23 här. Puss och godnatt!