Wedding

Jag har faktiskt funderat över överlämning av bruden på den stora dagen, Vickan också tydligen. Men på grund av bl. a. detta så har det inte känts rätt... kika in här.

Den gamla svenska traditionen, då paret går in tillsammans, har en viktig innebörd: kvinnan är myndig att fatta sina egna beslut och står bredvid sin blivande man av egen fri vilja. Akten uttrycker samhörighet och gemenskap. Att gå upp för altargången tillsammans är den starka symbolen för detta i vigselritualet.

Brudöverlämning har sina rötter i ett helt annat tänkande. Det handlar om att kvinnans myndighet lämnas över från fadern till mannen.

Alla vill olika men i den gamla seden sågs bruden som en ägodel som "gavs" bort till den blivande mannen. Jag älskar min pappa men vill inte att han ska "lämna över" mig. ♥


Kommentarer
Postat av: frida

fina syster! >( vi ar pa chaweng! men aker imorgon till phangang.. har hittat nan stuga utanfor fullmoonparty beach.. men de ska tydligen vara latt att ta sig// plus att de nog ar bra att kunna avnjuta en annan strand an denne!.. Far se sen.. hur vi gor.. har tre natter dar.. men vi stannar nog anda tills pa lordag da de antligen blir bangkok! :) har dock redan shoppat en del :) menmen.. har anda hallt budgetem pa de sa far inte klaga :) saknar er!! pusspuss

2010-04-25 @ 16:41:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0