Mekong Deltat & shopping

Igår var vi till Mekong Deltat. Mekong floden består av flera huvudfloder, dessa rinner genom Kina, Laos, Thailand, vidare till Kambodja och till sist rinner den genom Vietnam och ut i det så kallade Mekong Deltat. Området består till stor del av risodlingar. Det är otroligt mäktig natur och vi hade önskat att vi kunde övernatta en natt för att se den flytande maknaden (har bara öppet tidigt på morgonen) men vi hann inte.

Vi började med en två timmars lång bussresa och sedan båt till en liten ö. Där fick vi prova deras honung, äta torkad frukt och smaka ormvin. (En delikatess i Mekong)

Det är just vad det låter som, ormvin, smaken var som vanligt brännvin.

Bästa vinet fick man tydligen på en kobra. :)

Sedan fick vi åka rowboat i en liten kanal.

Väldigt turistat, men ändå mäktigt!

Efter lite båtturer i olika kanaler fick vi se hur dom tillverkade kokosnötsgodis. Väldigt häftigt att dom använder allt i kokosnöten! Vi handlade med lite olika sorter från familjerna som tillverkar det på den lilla ön.

Senare på dagen var det lunch och sen tid för att slappa i hängmattorna, cykla runt och utforska ön (vi cyklade en kortis), tills vi skulle hemåt. Hängmattorna som dom pratade om var tre stycken så nå slapp i dom kunde man glömma. ;)

Det var en låååång dag för när vi kom hem vid sju på kvällen åt vi mat och kikade på nattmarknaden som vi hittade på. Jag hittade en snygg vinterjacka (som jag kanske ska köpa idag), några örhängen och en långklänning. Vi var inte hemma föränn halv elva! Supertrötta och ont i fötterna!

Idag

Vaknade och åt en god frukost. Eftersom det bara är mulet här just nu så passade vi på att shoppa på en marknad och ett köpcentrum i An Dong. Oj vad hysteriskt det var! Det var vietnameses ÖVERALLT! Såg ingen västerlänning på hela dagen. Det fanns inte så mycket kläder (jo, det fanns det, men inga snygga kläder, bara taskiga märkeskläder), men massor med skor(!), väskor, smycken, tyger, mat och andra prylar. Allt du kan tänka dig!

Hur mycket godis som helst! Mest nötter och torkade frukter.

Mat

Kött och annat oidentifierbart.

Tyger

Skor! Hur mycket skor som helst! Synd att det nästan bara fanns strl 36. (Sara, du skulle ha kunnat handlat huur mycket som helst!) Jag hittade ett par snygga bruna stövlar men dom var lite små så jag hoppade över att köpa dom.

Det fanns mycket, mycket saker. Det var svårt att hitta nått i all kaos. :)

Jag shoppade:

Joel hittade ingenting men han är helt otrolig! Han har traskat i affärer med mig i sex timmar utan att klaga en enda gång! Jag har kikat i alla väsk- och skoaffärer och han har snällt bärt påsar. ♥ Det finns inga snygga t-shirts till killar eller tjejer. Bara dåliga, ibland felstavade kopior. Men väskor och skor finns, jag gillar inte märkeskopior men hittade två snygga väskor utan något märke. Är inte mycket för när det står PRADA skrivet över hela väskan. ;) Nu kommer vi alltid till det stora problemet att få hem allt och inte ha överlast. ;) Ska köpa en North Face ryggsäck och kanske en till liten resväska så vi får hem lite mer saker. Våra vanliga ryggsäckar är redan ganska fulla. Vi skulle vilja handla till er alla här nere men det är inte så stor plats i vårt bagage för det tyvärr!

Ikväll ska vi tillbaka till nattmarknaden och äta på någon mysig restaurang. Sista kvällen här, imorgon åker vi hem. ♥